Co z tym olejem?
- Szczegóły
- Kategoria: Biblioteczka techniczna
- Opublikowano: poniedziałek, 12, grudzień 2016 20:20
- Katzu
- Odsłony: 16
Zacznę od znanej szeroko prawdy ludowej: "kto nie smaruje, ten nie jedzie". O tym większość kierowników (i kierowniczek) motocykli wie. Natomiast wiedzą nie tak powszechną jest ta odpowiadająca na następujace pytania:
- Jakie funkcje w silniku pełni olej?
- Jakie klasyfikacje olejów silnikowych istnieja?
- Co mówi klasa lepkości?
- Jak często wymieniać olej?
- Jak często wymieniać filtr oleju?
- Jak wymienić olej i filtr oleju?
Postaram się udzielić odpowiedzi na te pytania w serii artykułów poświęconych tej tematyce. Na początek zacznę od omówienia funkcji jakie pełni olej.
a) Podstawowym zadaniem oleju jest smarowanie - olej zmniejsza tarcie pomiędzy elementami ruchomymi lub jak w przypadku łożysk ślizgowych - tworzy cienką warstwę (film olejowy) eliminującą bezpośreni kontakt elementów na której "ślizgają się" obracające się części (takie jak np wałki rozrządu). Dzięki zniwelowaniu tarcia pomiędzy ruchomymi elementami nie dochodzi do wzrostu temperatury ich pracy, a co za tym idzie, także do szybszego zużycia mechnicznego.
b) Kolejną funkcją jaką pełni olej jest chłodzenie. Dobrze zaznajomieni z tą funckją są posiadacze olejaków Suzuki bądź terenowych singli spod znaku Wielkiego Skrzydła. Olej przepływając przez wszystkie zakamarki silnika stanowi naturalny wymiennik ciepła. Można pomyśleć, że skoro olej porusza się wszędzie wewnątrz silnika, a płyn chłodzący jedynie wyznaczonymi przez konstruktorów kanałami, to będzie ono mniej efektywne od chłodzenia olejem. W rzeczysistości olej posiada większą pojemnośc cieplną, przez co wolniej stygnie od cieczy chłodzących i trudniej w krótkim czasie (w jakim przepływa przez chłodnice) znacznie go ostudzić. To powoduje, że chłodzenie cieczą jest bardziej efektywne. Motocykle chłodzone powietrzem i olejem posiadają duże chłodnice oleju które pozwalają na efektywną wymiane ciepła. W motocyklach chlodzonych cieczą te wymienniki również są obecne i przyjmują formę małych żebrowych chłodniczek bądź pierścienia wokoł obsady filtra oleju przez który przepływa ciecz chłodząca.
c) Trzecia funkcja to czyszczenie. Olej krążąc wewnątrz silnika "zbiera" po drodze wszelakie zanieczyszczenia powstające w wyniku jego pracy. To zarówno produkty spalania paliwa (sadze, substancje takie jak kwaśne związki siarki) jak i drobne cząsteczki metalu (opiłki) powstałe wskutek mechanicznego kontaktu pracujących elementów. Zarówno akumulacja tych zanieczyszczeń, jak i "spracowanie" oleju wynikające z tarcia oraz wysokich temperatur, wpływa na degradację składników oleju, co skutkuje pogorszeniem jego własciwości fizykochemicznych. Krótko mówiąc, olej przestaje smarować tak jak powinien.
W następnej części opisze z czego składa się olej silnikowy oraz jakie informacje możemy znaleźć na jego opakowaniach i o czym tak naprawde nam one mówią. Cdn..